Zeezeilen met ... / Sea sailing with ... Max (Bavaria 34) [Nederlands / English]
Guernsey - La Coruna
Get link
Facebook
X
Pinterest
Email
Other Apps
Vrijdag/Friday 21 Juli 2017: St Peter port
Het weer is knudde dus maar een beetje door St Peter Port struinen.
The weather is not optimal. Lets just visit St Peter Port.
Port/Haven
Town/De Stad
Motor cycles / Motorfietsen
School
Low tide spot the threshold / Eb en de drempel wordt zichtbaar
Boatie MacBoatface / Bootje
Zaterdag/Saturday 22 Juli 2017: St Peter Port
Zaterdag was een beetje meer van het zelfde. Maar omdat ik besloten had morgen te vertrekken moest er toch nog even wat ingekocht worden
Saturday was a bit more of the same. Since I had decided to leave tomorrow some groceries had to be acquired.
Zondag/Sunday 23 Juli 2017: St Peter Port
Vandaag is het vertrek. In de Grib files heb ik gezien dat de wind in de omgeving van Brest gunstig zal worden. Nog belangrijker, de wind blijft enige dagen in de goede hoek zitten. Maar niet in de omgeving van Guernsey. Ik besluit door de zure appel heen te bijten. De eerste 100 nm zullen niet leuk zijn. Wind tegen 4-5 Bft. Daarna langs het Ile d'Ouessant en dan over de Golf van Biskaje en misschien voorbij Kaap Finisterre
Today departure. In the Grib files I could see that the wind should become favourable Monday morning in the Brest region. And would stay favourable for several days in the Baye of Biscay. But not near Guernsey. I've decided to bite the bullet.De first 100 miles will be uncomfortable with a head wind of 4 - 5 Bft. Then past Ile d' Ouessant and than crossing the Bay of Biscay possibly past Cape Finisterre
Leaving/Vertrek van Gurnsey
Maandag/Monday 24 Juli 2017
Vanmorgen Ile d'Ouessant onder zeil gepasseerd. Met de stroom mee meer dan 9 knt.
Nu moet ik besluiten wat ik wil doen. Sinds Cherbourg heb ik alleen maar diesel verbrand. Nu heb ik nog ongeveer 45 liter, een halve tank over. Toen ik in Cherbourg vertrok waren het echter nog 145. Als ik in windstilte terecht kom dan moet ik waarschijnlijk op wind wachten maar met deze hoeveelheid kom ik zeker niet van Ile d'Ouessant naar La Coruna. Op het moment staat de wind lekker door. Ook is windstilte op de Grib files niet te zien. Dus ik besluit gewoon te gaan.
This morning I passed Ile d'Ouessant under sail. Sometimes with more than 9 knt thanks to the current. Now is the moment to decide what I want to do. Since Cherbourg I have been burning diesel. 45 litres, half a tank, are left. When I left Cherbourg I had 145 litres. When the Grib prediction is wrong and I end up becalmed I won't be able to reach La Coruna just using the engine. Certainly not from Ile d'Ouessant. At the moment there is no indication of the wind calming down. I decide to take a chance.
Ile d'Ouessant
Een belangrijk zeeteken / An important sea sign
In the Biscay allright / In de Golf van Biscaje
De wind is dermate enthousiast dat ik onder vol tuig regelmatig de 8,5 knt aantik maar daar is de stuurautomaat niet gelukkig mee. Bovendien wil ik nu niet mijn mast overboord zeilen. Ik besluit grootzeil en genua te halveren. Dan nog loop ik tussen de 6,5 en 7,5 knopen door het water. Zo gaan we de nacht in. Een fantastische sterrenhemel beloont de moeite. Ik blijf oostelijk van de scheepvaartroute. Ik kan de grote schepen op de AIS goed volgen. Op veilige afstand.
The wind is rather enthusiastic. My speed reaches regularily 8.5 knt. The autopilot is not happy and on top of that I don't want to loose my rig. I decide to half Main and Genoa. Even with reduced sail Max does between 6.5 and 7.5 knt. This is how we sail into the night. An incredible star filled sky is the remuneration for hard work. I stay east of the main shipping route. On the AIS I can see the big ships.
Dinsdag/Tuesday 25 Juli 2017
Er gebeurt verder niet veel. Zeilen, zeilen en zeilen (waar ik voor kwam) en de autopiloot doet het sturen. Het eerste etmaal 140 nm.
Nothing much happens. Just sailing, sailing and sailing (what I came here for) and the autopiloot does the steering. The first 24 hours I do 140 nm.
Lots of / Heel veel water
Just a little wake / Een kleine hekgolf 6+ knt
My wooden leg was washed over board/ Mijn houten been was overboord gespoeld.
Woensdag/Wednesday 26 Juli 2017
De wind is afgenomen en ik vaar weer onder voltuig. Dit etmaal ongeveer 125 nm afgelegd. Helaas is de wind ook gaan krimpen en nu ben ik te ver oost om Kaap Finisterre in één keer te kunnen ronden. Ik zit nu zelfs ten oosten van La Coruna, bij Cedeira.
The wind has slowed down a bit. We are sailing with all the sail up again. This 24 hours we did about 125 nm. But the wind also shifted and we are too far east to go around Cape Finisterre in one go. In fact we are east from La Coruna now, near Cedeira.
Land! / Land in zicht! 10:45 am
The sea and Northern Spain/ De zee en Noord Spanje
Donderdag/Thursday 27 Juli 2017: A Coruna
Dan toch La Coruna. Na 4 dagen op zee, vanaf Guersey, waren de verlokkingen van La Coruna te groot. Voordat ik de haven kan aanlopen wordt ik in de nacht lastig gevallen door horden kleine vissersbootjes. Ik heb mijn handenvol aan het manoeuvreren. Maar alles gaat goed. Als ik denk even rust te hebben staat plotseling de boot met een doffe dreun stil. Mijn blik schiet meteen naar de diepte meter maar die geeft 86 meter aan. Ik kijk om me heen. Misschien een boomstam? Maar helemaal niks! Even later begint de boot te rollen alsof iets tegen de kiel aandrukt, heel vreemd. Ik ga naar beneden om te kijken of ik water maak. Alles lijkt in orde. In de Marina controleer ik de romp op beschadigingen maar ik kan niks zien. Er komen hier echter walvissen voor. Maar het was wel even schrikken. Om 3:30 lig ik vast met de hulp van il Marinero.
La Coruna after all. After 4 days at sea, from Guernesey, the closeness of La Coruna was too much. Before I can enter the harbour I'm having some difficulty avoiding swarms of small fishing vessels. Everythig goes well. When I think I can take a bit of a rest the boat suddenly stops dead in the water. My eya go towards the depth indicator but 86 meters is more than enough. I look around to see if I can see something floating in the water. Nothing. I run down in the cabin but no water is entering. Then the boat starts rolling as if somthing was giiving the keel a nudge. I tried to find damage to the hull in the harbour but couldn't make out anything. There are whales around here. It gave me a bit of a scare. 3:30 am I'm tied up in my berth thanks to il Marinero.
Op zondag 6 december 15:15 losgegooid in Lanzarote en op donderdag 31 december 22:15 op Saint Lucia aangekomen. Departed Lanzarote on Sunday 6 December 15:15 (MET) and arrived in Saint Lucia Thursday 31 December 22:15. De Start / The Start [6 December 2020] Barbara en Jan, mijn buren, hebben me geholpen om bij de dieselpomp te komen. Nadat de boot betankt was werd het dan tijd om te gaan. Nog nooit heb ik mij zo vreemd gevoeld. Ik kan het niet beschrijven. Maar ja, ik heb ook nog nooit 2800 nm solo gezeild. Barbara and Jan, my neighbours, helped me to get to the service station to fill up with diesel. After all the tanks and jerrycans have been filled it's time to leave. Never in my life have I felt this odd, surreal. I can't really describe it. Then again I never have embarked on a 2800 nm solo sailing trip. Almost ready to go...... / Bijna klaar om te gaan..... Barbara, Jan (from Double Dutch) and I in the middle (Not in the picture Karel) / Barbara, Jan (vanDouble Dutch)
Zondag/Sunday 16 Juli 2017: Stellendam De trossen los (van de boei) en gaan met die banaan. Eerst de sluis door en dan tegen de wind op de motor richting Belgie. Ik ben erg blij dat ik mij heb los kunnen scheuren van Noordschans. "Het moeilijkste van een grotere reis is het losmaken van de lijnen", heb ik regelmatig gelezen. Ik moet bekennen dat het niet zo makkelijk was. Het werklijstje is nooit leeg, op het werk is altijd weer wat aan de hand en natuurlijk ga ik oude bekende missen. Op het moment voelt het nog raar en moet het idee dat in Noordschans geen boot van mij meer ligt wennen. At 9 am I slip my lines and then it's go, go, go. Well not really because I have to pass the lock at Stellendam first and then against the wind towards Belgium on the engine. I'm very happy to having been able to un-velcro myself from the marina in Noordschans. "The most difficult thinf of getting away for a longer trip is slipping the lines", I have been reading on sev
Comments
Post a Comment
Feel free to comment: