What's next in / Wat volgt nu in 2017
What's next? / Wat volgt?
Het plan voor dit jaar was compleet anders. Door omstandigheden heb ik mijn plan om moeten gooien.
De omstandigheden zijn dat ik voor €600,- aan onderdelen, een stuurwieladapter voornamelijk, voor mijn windvaan bij Aries heb besteld die echter bij PostNL spoorloos is verdwenen en tot nu toe niet is opgedoken. Ja, we hebben een tracking code. Nee, spoorloos. Artikel 29, paragraaf 1 van de postwet vind echter vooraf dat de Post geen enkele blaam treft. Nu ben ik niet verantwoordelijk maar Aries die het verstuurd heeft. Het blijft echter een vreemd geval. Waarbij artikel 29,§1 het PostNL dan wel zijn medewerkers strafloos en willekeurig toestaat te stelen van klanten die tegen betaling hun pakjes proberen te versturen.
Was het initiele plan om in 2 maal 2 weken naar Lissabon te zeilen en daar Max voor Augustus te hebben. Was ik nu al in 2 weken zei het ook voor Augustus al in Porto, Povoa de Varzim. Hoewel het niet in Reed's stond was ik gedwongen voor het einde van September of de haven te verlaten of de boot op de wal te zetten omdat de haven in Povoa de Verzim geen beschutting biedt tegen de zuidelijke herfststormen.
Op het droge / On the hard in Noordschans 2016 / 2017 |
The plan was to sail in 2 times 2 weeks to Lisbon and leave the boat there for the winter. Through circumstance I had to abandon that plan.
The circumstances are that I ordered for about €600,- in parts, mainly a wheel adapter for the wind vane steering, from Aries which disappeared without a trace in PostNL Bermuda Triangle. Yes, we've got a tracking code. No, not a trace. The dutch postal law: Article 29, §1 finds that the Postal Service is not to blame, in advance. Basically almost allowing the Postal Service or it's employees to steal without repercussions from its customers. In effect it's not my problem since I didn't ship the goods. However I paid for it.
Now, after two weeks of sailing the Max wasn't in Lisbon yet but already near Porto, in Povoa de Varzim. Though it wasn't written in Reed's it i required that you either leave the marina or pull your boat out of the water before the end of September. Because the Marina doesn't supply sufficient protection against the southern autumnal storms.
Wat staat er op het flesje? / What does the bottle say? |
Nu heb ik een weekje opgeofferd om de boot naar Vilamoura te varen. Nu blijft echter nog van de 4 geplande weken nog een week over die nu gebruikt kan worden te samen met een weekje in 2018 om te proberen naar de Kanarische Eilanden te komen. Daar moet Max in iedergeval een keer uit het water voor een laagje antifouling.
Beste lezer, als u op de hoogte gehouden wilt worden van wat er verder gebeurt dan druk op de Subscribe knop.
I had to sacrifice a week to get the boat to Vilamoura. However, from the 4 planned weeks one week still remains. This one week together with a week from 2018 could be used to get the boat to the Canary Islands. There Max needs to come out of the water once for a new coat of anti fouling.
Dear reader, if you like to be kept informed about the ongoing adventures please press the Subscribe button at the top of this page.
Ditjes en Datjes / Titbits
Visserij
Ik had ergens gelezen dat de visserijaktiviteiten voor de
atlantische kust van het Iberische schiereiland nogal voor wat problemen
zorgden. Vooral 's nachts vormen drijfnetten en door boeitjes
gemarkeerde fuiken en manden een probleem. De oplossing, aangedragen in
de teksten die ik heb gelezen, was buiten de 30 meter dieptelijn te gaan
varen.
Die raad heb ik ter harte genomen.
Echter, de 30 meter dieptelijn bleek niet diep genoeg. Zelfs buiten de
80 meter lijn doken, weliswaar duidelijk minder frequent, ook boeitjes
op. waarschijnlijk is het dat in de toekomst nog verder in dieper water
worden gedwongen.
Fishery
I read
somewhere that because of fishery activity sailing along the Atlantic
coast of the Iberian peninsula was tricky. Especially at night drift
nets and buoys marking crab pods and traps are difficult. The proposed
solution was sailing in waters that are deeper than 30 meters.
I
took that advise and tried it out. The 30 meter depth sounding however
was not deep enough. Even at over 80 meters, although less frequent, I
encountered the tricky little buoys. In the future I suppose we have to
sail in even deeper water.
Dolfijnen
Ik
had nooit gedacht zo veel dolfijnen te zien. Vooral de etappes die mij
van Povoa de Varzim naar de Algarve voerde had ik elke dag dolfijnen
rond de boot. Nabij A Coruna en Cabo Sao Vincente waren er dolfijnen
waar je ook maar keek (natuurlijk niet op het land). Ondanks zijn voor
ons mensen vrolijke gezicht zijn dolfijnen roofdieren. Misschien te
vergelijken met een wolfsroedel. Ik vraag mij af of het aantal dolfijnen
toeneemt als gevolg van het nabij uitroeien beviste soorten zoals
tonijn en haai?
Dolphins
I never
expected to see so many dolphins. Especially during the leg while
sailing from Povoa de Varzim to the Algarve I had dolphins around the
boat every day. Near A Coruna and Cabo Sao Vincente there were dolphins
where ever you would look (except on land of course). Don't be fooled,
dolphins are predators. Pack hunters maybe a bit like wolves- I'm
wondering if their numbers are increasing because other apex predators,
more precisely sharks and tuna have been in demise not to say have been
(over) fished and are now close to extinction?
Alleen? Wel nee!
Mijn
plannen zijn niet vast omlijnd. Echter, als u, beste lezer, er over
denkt om de wereld of om de atlantische oceaan te gaan varen en gelooft
dat u daarmee uniek bent dan komt u bedrogen uit. Einde Julie begin
Augustus voorbij gevaren aan de kanaaleilanden, en zeker rondom a
Coruna, komt men eigenlijk alleen maar opvarende tegen die op weg zijn
naar de Kanarische Eilanden en een paar die onderweg zijn naar de
Middelandse zee. De meesten spelen ook met het idee de atlantische
oversteek te wagen. Het zijn niet alleen Nederlanders, Belgen, Fransen
en Britten. Ook Noren, Zweden, Denen, Polen, Russen, Finnen, Zwitsers,
Oostenrijkers en mensen van de Baltische Staten laten zich niet
onbetuigd. Het is verbazingwekkend.
Alone? You wish!
I
don't have fixed plans, yet. If you, dear reader, are thinking about
crossing the Atlantic or circumnavigating the earth and think you are
unique you might be dearly mistaken. When end of July, beginning of
August, south of the Channel Islands, certainly around A Coruna, almost
all crews are heading further south, the Canary Islands. Be it to cross
the Atlantic or to circumnavigate our planet. A smaller number is going
to the Med. It's not just the British, Dutch, Belgians, French or
Germans. Also the Norwegians, Swedish, Danes, Poles, Russians,
Finnish, Swiss, Austrians and crews from the Baltic states are trying to
make their mark and want their adventure. It's astonishing.
Comments
Post a Comment
Feel free to comment: