Wanneer een koksnoot voorbij drijft. / When a coconut floats by.

Maandag / Monday 25 December 2017, Boas Festas, Feliz Natal

Om 12:00 precies gingen de lijnen los en verliet ik de Marina van Vilamoura, Portugal en Europa om verder naar het zuiden te zeilen. Op weg naar Lanazarote. Koers 210 °. Helaas duurde het goed een uur voordat de beloofde wind kwam en toen kon ik de 210° niet houden. Max deed iets tussen de 180° en 200°. Goed genoeg om in eerste instantie niet meteen op het Afrikaans continent te knallen.

The lines were cast off at noon exactly. I left the Marina Vilamoura, Portugal and Europe to sail further south. On my way to Lanzarote. Course 210°. Sadly the promised wind was rather tardy and when it arrived the 210° were not maintainable. Max did between 180° and 200°. Enough to miss the African continent for the first bit of the trip.


Vilamoura achter latend / leaving behind.

Zeilen, eindelijk / Finaly sailing
Gedurende de nacht steek ik de Straat van Gibraltar over.

During the night I cross the Gibraltar Strait. 





Dinsdag / Tuesday 26 December 2017, Africa

Heel vroeg 's ochtends wordt ik overvallen door een bui met veel wind. Ik snel aan dek omdat de boot wordt gegijpt dor de draaiende wind. Snel start ik de motor. Door de bui kan ik de sterren niet zien en ik heb vergeten de kompasverlichting aan te zetten. Orienteringsloos en nog door slaap overmand draai ik als een kip zonder kop eerst eens 360° voordat ik weet waar ik ben. Ik breng de boot onder motor weer op koers en trim de zeilen. Daarna kan de motor weer uit en blijf ik aan dek totdat de wind weer is terug gedraais naar de oorspronkelijke hoek. Daarna zet ik mijn eierwekker weer op 30 minuten en ga weer op de "lage" bank in de kajit liggen. Totdat de wekker weer afgaat....

Bij dageraad zie ik vliegtuigen hoog over komen waarvan ik vermoed dat ze naar de Kanarische Eilanden vliegen. Om 1200 uur tel ik 115 mijlen. Hoewel de wind sterkte variabel is kan ik nu toch rondom de 200° aanhouden en kan ik zo toch langzaam van de Marokaanse kust weg lopen. 's Middags zie ik mijn eerste walvis. Eerst een wolk adem en daarna gaat de staart omhoog. Later lees ik in een encyclopedie dat volgens de manier de staart omhoog gaat het hier waarschijnlijk om een potvis handelt. Buiten de meeuwen en de Jan van Genten (Morus bassanus of Sula bassana) blijft het daarbij deze trip. Plotseling drijft er een kokosnoot voorbij. Dan moet ik wel echt in Afrika zijn.

Early in the morning I get surprised by a squal which wind direction change is jibing the boat. Quickly I get on deck and turn on the engine. Because of the overhead (dark) cloud I can't see the stars and I forgot to switch on the compass light. On top of that I'm still half asleep and as a result completely desoriented. At first I  do a 360 like a headles chicken. After that I got my bearings and set the boat back on it's course, trim the sails, switch of the engine and wait until the wind returns to blow from it's original corner. Than it's back to the leeward bunk for another 30 minutes of sleep. Until the alarm clock goes off again.

At day break I see aeroplanes coming over. Very high. In a direction that might indicate they are aiming for the canary islands. At noon 115 miles. Although the wind is variable in strength it is possible to maintain 200° and sail clear of the Moroccan coast. In the afternoon I see my first whale.  First the cloud of breath and the tail rises up in the air. According to a description in an encyclopedia, the way the tail rises in the air indicates that this might have been a Sperm Whale. Apart from the seagulls and Jan van Gents (Morus bassanus or Sula bassana) it's the last bit of wildlife I get to see. Suddenly a coconut floats past. I must have reached Africa then, I suppose.




Woensdag / Wednesday 27 December 2017

Om 12:00 117 mijlen er bij. Nu 232 mijlen totaal. 's Morgens weer die vermaledijde vliegtuigen. Ik krijg weer wat trek. Ik wordt niet zeeziek maar helemaal jovel voel ik mij meestal niet de eerste twee dagen.

At noon the count is 117 miles. 232 in total. In the morning again these bloody aeropllanes. My appetite starts returning. Usually I don't get sea sick but I am not totally my self either the first two days at sea.


Donderdag / Thursday 28 December 2017

Om 12:00 102 mijlen. 334 mijlen totaal. Het gaat moeizaam. Midden in de nacht de motor maar aangezet omdat de wind geheel weg viel. 10 motoruren er bij. 's Morgens weer zeil gezet. Eetlust is nog steeds niet terug en mijn buik doet raar. Ik bemerk dat de ophanging van de oven/fornhuis is afgebroken. Nu is die nog maar kwartkardanisch opgehangen. Had op woensdag nacht 2 maal de gewaarwording alsof de boot omhoog werd gegooid om daarna met een knal weer terug in het water te vallen. Ik denk dat de ophanging van de oven toen gebroken is. 

's Avonds luister ik naar ELOs The Whale en een paar anders songs. Muziek alsof je een mondvol Nutella of Pindakaas neemt. Maar dan in je oren....😁

At noon only 102 nautical miles.  334 miles in total. Very tough going. Switched on the engine for another 10 motor hours because the wind had vanished. Set sail again in the early hours. I found out the suspension for the stove broke off. I remembered a situation on Wednesday when the boat seemed to have been lifted out of the water twice to fall violently back in. I think the suspension must have broken then.  

During the night I listen to ELO's The Whale and some other songs. Music like a mouthfull of Nutella or peanut butter. But in your ears.....😁






Vrijdag / Friday 29 December 2017, Bancos de Concepcion

Om 12.00 uur 110 zeemijlen. 444 zeemijlen afgelegd, nog ongeveer 95 zeemijlen te gaan. De NNW wind die gisteren inzette heeft aan kracht gewonnen. Zo ook het nare gevoel in mijn buik. Vannacht voor het eerst naar het toilet zodat alles eruit kon lopen. Niet goed! Daarna nam de pijn in mijn buik echter toe. Zodanig dat ik niet meer kon slapen. Na 5 keer voor de pot geknield te zijn en even zovele malen mijn vinger achter in de keel te hebben gestoken was de pijn weg en ging het stukken beter.

De wind bleef vandaag echter toenemen tot ik bij vlagen 30 knopen en meer had net nadat ik de Bancos de Concepcion had verlaten.  Op dat moment voer ik met 4 kwadraat meter genua aan de spinakkerboom en surfde met 10 knopen van de golven.  Het was niet dramatisch. Ik heb geen spindrift gezien dus ik had een goede 7 Bft denk ik.

Voor middernacht werd het alweer rustiger maar toch rolde nog een drietal brekende golven mijn kuip in. Ik heb echter geen doek meer bijgezet omdat ik niet midden in de nacht de haven wilde binnen lopen.

At noon 110 nautical miles. 440 nautical miles in total 95 miles to go. The NNW wind that set in yesterday keeps strengthening. Also the unsettling feeling in my stomach. In the night for the first time this trip I have to go to the loo and let it all flow out. Not good! After that the pain in my tummy grew such that I couldn't sleep anymore. Five times I had to kneel down in front of my toilet bowl and stick my finger down my throat before I lost what ever was causing the discomfort.

The wind kept strengthening and reached 30 knots and over just after I passed the Conception Banks. At that time I was just sailing with 4 square meters of genoa on the spinakker pole and surfing at 10 knots down white capped waves. It never became really bad. I never saw any spindrift. So it must have been a good 7 Bft.

Before midnight it became quieter and because I didn't want to arrive in the dark I decided not to put more sail up.




Zaterdag / Saturday 30 December 2017, Arrival

Eerst wordt ik gestoord door de Kanarische kustwacht die doorkomt op de marifoon. Daarna ontvang voor het eerst ook weer FM radio. Om 3 uur 's morgens kan ik de lichten zien van dorpjes en stadjes van Lanzarote. The spi-boom had ik al eerder gedurende nacht weg gedaan.  De wind is nu ook duidelijk oostelijker geworden. Het grootzeil zet ik echter niet. 

Een groot Cruise schip gaat voor mij de haven van Arrecife binnen en de wind valt geheel weg in de luwte van het eiland. De laatste 12 mijlen moet ik op de motor. Om 10 uur maak ik ongemerkt door het Manrina Personeel vast. Iedereen was aan het kijken hoe een manschap van 5 roeiers onderweg ging naar de Karieb. Wat ik dan weer niet had gezien omdat ik druk bezig was met aanleggen.

First the Canary Coastguard comes through on the VHF. Later FM radio reception is kicking in as well. 3 o' clock in the morning the lights of villages and towns on Lanzarote become visible. The pole I had put away earlier that night since the wind became more and more easterly. I won't set the main as well.

A big cruise ship enters the harbour in front of me. The wind has died away on me totally and I have to start the engine for the last 12 miles. Unnoticed by the Marina Personel, because everybody is watching a team of 5 rowers leave for the Caribean, I tie up to the visitors pontoon. I, for my part didn't see the rowers leave because I was to busy figuring out how to land my boat.


We zijn er bijna / Almost there

Receptie steiger / Reception jetty

Panorama plaatje /shot
Wat heb ik nu gedaan? 540 zeemijlen (1000+ km) in net iets onder 120 uur (5 etmalen) waarvan 15 motoruren. Regen, zon, geen wind, aan de wind, halve wind, voor de wind dus ook qua weer was er alles bij. Wat tot gevolg had dat men de hele tijd wat te doen had.

De route was bewust gekozen. Ten eerste wilde ik weg van al het visserijtuig zijn dat het kustzeilen bemoeilijkt en dat men 's nachts sowieso niet ziet. Ten tweede kan men slechts in enkele Marokaanse havens bij slecht weer schuilen. Bij sterke zeegang kan men alleen in Tanger en Agadir zonder gevaar naar binnen. Zover ik weet. Ten slotte wilde ik weg blijven van de Vluchtelinegenkrisis die zich ook afspeelt tussen Marokko en Spanje. Ettelijke PanPans kunnen, naar verluidt, al daar worden ontvangen.

De barometer werd goed in de gaten gehouden en die zwalkte tussen 1018 en 1015 mB heen en weer. Want mijn plan B was uitwijken naar de haven van Funchal op Madeira.

What did I do? 540 natical miles (1000+ km)in a little under 120 hours (5 x 24 hours) of which 15 hours on the engine. Rain, sun, close hauled beam reach, broad reach, so also weather wise everything was on offer. Which kept me busy all the time. 

The route was chosen on purpose. First the coastal waters of Morocco are teeming with fishery gear which you can't see in the dark. Secondly only a few Moroccan ports can be entered with a strong Swell. To my knowledge only Tangeer and Agadir can be entered without great danger under those circumstances. Thirdly, the refugee crisis is also happening in the Strait of Gibraltar. Other yachtsmen told me that near there regular PanPans can be heard. 

I held a close eye on the barometer, which continually moved between 1018 and 1015 mB, because plan B would have been to seek refuge at the port of Funchal at Madeira.

De route vanaf de Algarve / The route taken from the Algarve (Spot)


Comments

  1. Mooie trip Mike. Met inderdaad alle ingrediënten. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Feel free to comment:

Popular

Lanzarote - Saint Lucia (aangekomen / arrived)

Stellendam - Cherbourg

Guernsey - La Coruna