Zeezeilen met ... / Sea sailing with ... Max (Bavaria 34) [Nederlands / English]
Shake Down
Get link
Facebook
X
Pinterest
Email
Other Apps
Inleiding / Preface
Omdat de boot een tijdje op de Kanarische Eilanden ligt heb ik besloten iets over de voorbereiding te schrijven. In 2016 heb ik daartoe aan de Solotoer mee gedaan. Hoewel meedoen waarschijnlijk een foute benaming is omdat het hier om een ongeorganiseerde tocht handelt. Alleen het eerste biertje is geregeld als men de overtoch van Nederland of Belgie naar het Engelse Pin Mill solo maakt. Om de stap te nemen moest ik wat moed bij elkaar rapen. Een Solo oversteek naar de overkant werd mij van alle kanten afgeraden vanwege het gevaar en de drukte. Uit één hoek kwam echter ook een aanmoediiging. Mijn oom, die de tocht al heel vaak had gemaakt en nog steeds maakt.
Beecause my boat will be on the Canary Islands for a while I decided to write soemthing about the proparation of my undertaking. In 2016 I participated in the Solotoer. Although "partiicipate" is the wrong word since the only thing organised is the first beer, free, at Pin Mill when one arrives solo after crussing to England from the Netherlands or Belgium on the last Saturday in May. I had to gather some courage because from alsides I was discouraged to make the crassing since it was dangerous and very bussy. Luckily I got some encouragement as well from an uncle who crossed a lot of times and still does.
26 - 27 Mei / May 2016: De Heenreis / Getting there
Natuurlijk liep het allemaal niet naar plan. Ik had al op woensdag weg gewild maar door werk kon dat pas op Donderdag. Qua weer maakte dat niks uit maar er moest verder niks fout gaan....
It didn't work out according to plan. The plan was to leave at Wednesday but my employer decided otherwise. Weatherwise, Thursday was OK too but nothing else had to go wrong....
De vroegste brugopening van de / The earliest opening of the Haringvlietbrug
Het Tiengemetenveer / The ferry to Tiengemeten island
De / The Haringvlietdam
Ankerende schepen op de rede van Rotterdam / Anchoring ships for Rotterdam
Een 4-5je / Easy going
Holland rules the waves.
Alleen water / Just water
Tijdens de nacht voor het eerst met de kookwekker gespeeld. Power nappen. Het gaat goed en de meeste schepen blijven ver weg of liggen parallel. Om 6 uur 's morgens rond ik de noordelijke Gabbard boei en loop nu langzaam naar het zuiden naar de ingang van het scheepvaartkanaal naar Felixstow. Ik maak een omweg want ik wil geen grove fouten maken. Er zijn genoeg zandbanken en het is laagwater
During the night I start using the alarm clock. Power napping. It works allright. Most ships stay far away or are on a parallel course. 6 am, I round the northern Gabbard marker and start slowly going south to the entrance of the shipping channel to Felixstow. I'm doing a bit of a detour because I don't want to make any grave mistakes. There are plenty of sandbanks and it's low tide.
Felixstow
Door bliijdschap over het aankomen in Engeland overmoedig geworden en ook door het feit dat hier buiten de tonnen gevaren dient te worden vergeet ik dat het buiten de geul aardig ondiep kan worden. Dus vaar ik max vast in de blubber. Met veel moeite kom ik er weer uit. Geholpen door het opkomende tij. Ik maak natuurlijk zo geen goede indruk.
Elated over my arrival in England I become careless. Beacause here we have to sail outside the shipping channel I forget that it can become quickly very shallow. As a result I run Max into the bog. Helped by the rising tide I can get Max max back sailing again. It doesn't leave a great impression.
Binnenvaren van de rivier / Entering the river Orwel
Mooie oevers / Beautiful landscape
Pin Mil
Pin Mill
Butt and Oyster Inn
Aangekomen in / Arrived in the Wolverstone Marina
Max in de marina / Max berthed
Wolverstone Marina
Saturday 28 Mei / May 2016
Dit is de dag van het gratis biertje. In Wolverstone liggen nog minimaal twee andere "Solotoerers" die een langer weg hebben moeten afleggen als ik (140 nm in 28 uur). Het weer is warm en zonnig.
This is the day of the free pint of beer. Two other "Solotoerers" have berthed in the Wolverstone Marina who both had a longer trip to get here than I had (140 nm in 28 hours). The weather is warm and sunny.
Solotoerers 2016
Veel verhalen / A lot of stories
The Butt and Oyster
De Orwel / The river Orwel
Enkele huizen / Some houses
Zon ondergang / The sun slowly setting
De Orwel / The river Orwel
Lavandel? / Lavender?
Drijft ie? / Does it float?
Velden / Fields
Bloemen / Flowers
Knoestige boom / Old tree
De buren / The neighbours
Max in zijn box / Max berthed
Op de steiger / On the jetty
Sunday 29 Mei / May 2016: Terug / Back
Omdat het weer zeer slecht was voorspeld voor maandag besloot ik en enkele anderen meteen zondag vroeg te vertrekken. 20 mijl voor de nederlandse kust moest ik in het halfdonker in de regen met 7 Bft wind uitwijken voor een tanker en daardoor raakte het achterlijk van de Genua beschadigd. Ik besloot de rest op de motor te doen.
Because the weather forecast was increasingly bad for Monday I decided to leave early Sunday. 20 miles outside the Dutch coast during dawn I had to evade a tanker in rain and 7 Bft which damaged my Genoa. I decided to do the rest of the distance on engine.
Geleerd / Lessons Learned
Niet te veel waarde hechten aan wat anderen zeggen. Zien is geloven. Dat geldt ook voor AIS. De professionele vaart geeft betrouwbare informatie via AIS. De pleziervaart vaak niet. Ten slotte: ik heb nieuwe zeilen nodig.
Listen to what otheres have to say but don't over value. Seeing is believing. That also goes for AIS. The information send by the professional ships can be trusted but not always those from pleasure craft. I need new sails if I want to sail a serious amount of sea miles.
Op zondag 6 december 15:15 losgegooid in Lanzarote en op donderdag 31 december 22:15 op Saint Lucia aangekomen. Departed Lanzarote on Sunday 6 December 15:15 (MET) and arrived in Saint Lucia Thursday 31 December 22:15. De Start / The Start [6 December 2020] Barbara en Jan, mijn buren, hebben me geholpen om bij de dieselpomp te komen. Nadat de boot betankt was werd het dan tijd om te gaan. Nog nooit heb ik mij zo vreemd gevoeld. Ik kan het niet beschrijven. Maar ja, ik heb ook nog nooit 2800 nm solo gezeild. Barbara and Jan, my neighbours, helped me to get to the service station to fill up with diesel. After all the tanks and jerrycans have been filled it's time to leave. Never in my life have I felt this odd, surreal. I can't really describe it. Then again I never have embarked on a 2800 nm solo sailing trip. Almost ready to go...... / Bijna klaar om te gaan..... Barbara, Jan (from Double Dutch) and I in the middle (Not in the picture Karel) / Barbara, Jan (vanDouble ...
Vrijdag/Friday 21 Juli 2017: St Peter port Het weer is knudde dus maar een beetje door St Peter Port struinen. The weather is not optimal. Lets just visit St Peter Port. Port/Haven Town/De Stad Motor cycles / Motorfietsen School Low tide spot the threshold / Eb en de drempel wordt zichtbaar Boatie MacBoatface / Bootje Zaterdag/Saturday 22 Juli 2017: St Peter Port Zaterdag was een beetje meer van het zelfde. Maar omdat ik besloten had morgen te vertrekken moest er toch nog even wat ingekocht worden Saturday was a bit more of the same. Since I had decided to leave tomorrow some groceries had to be acquired. Zondag/Sunday 23 Juli 2017: St Peter Port Vandaag is het vertrek. In de Grib files heb ik gezien dat de wind in de omgeving van Brest gunstig zal worden. Nog belangrijker, de wind blijft enige dagen in de goede hoek zitten. Maar niet in de omgeving van Guernsey. Ik besluit door de zure appel heen te bijten. De eerste 100 nm zull...
Zondag/Sunday 16 Juli 2017: Stellendam De trossen los (van de boei) en gaan met die banaan. Eerst de sluis door en dan tegen de wind op de motor richting Belgie. Ik ben erg blij dat ik mij heb los kunnen scheuren van Noordschans. "Het moeilijkste van een grotere reis is het losmaken van de lijnen", heb ik regelmatig gelezen. Ik moet bekennen dat het niet zo makkelijk was. Het werklijstje is nooit leeg, op het werk is altijd weer wat aan de hand en natuurlijk ga ik oude bekende missen. Op het moment voelt het nog raar en moet het idee dat in Noordschans geen boot van mij meer ligt wennen. At 9 am I slip my lines and then it's go, go, go. Well not really because I have to pass the lock at Stellendam first and then against the wind towards Belgium on the engine. I'm very happy to having been able to un-velcro myself from the marina in Noordschans. "The most difficult thinf of getting away for a longer trip is slipping the lines", I have been reading on sev...
Comments
Post a Comment
Feel free to comment: