Guernsey - La Coruna

Vrijdag/Friday 21 Juli 2017: St Peter port

Het weer is knudde dus maar een beetje door St Peter Port struinen.

The weather is not optimal. Lets just visit St Peter Port.

Port/Haven

Town/De Stad

Motor cycles / Motorfietsen

School

Low tide spot the threshold / Eb en de drempel wordt zichtbaar

Boatie MacBoatface / Bootje

Zaterdag/Saturday 22 Juli 2017: St Peter Port

Zaterdag was een beetje meer van het zelfde. Maar omdat ik besloten had morgen te vertrekken moest er toch nog even wat ingekocht worden

Saturday was a bit more of the same. Since I had decided to leave tomorrow some groceries had to be acquired.

Zondag/Sunday 23 Juli 2017: St Peter Port

Vandaag is het vertrek. In de Grib files heb ik gezien dat de wind in de omgeving van Brest gunstig zal worden. Nog belangrijker, de wind blijft enige dagen in de goede hoek zitten. Maar niet in de omgeving van Guernsey. Ik besluit door de zure appel heen te bijten.  De eerste 100 nm zullen niet leuk zijn. Wind tegen 4-5 Bft. Daarna langs het Ile d'Ouessant en dan over de Golf van Biskaje en misschien voorbij Kaap Finisterre

Today departure. In the Grib files I could see that the wind should become favourable Monday morning in the Brest region. And would stay favourable for several days in the Baye of Biscay. But not near Guernsey. I've decided to bite the bullet. De first 100 miles will be uncomfortable with a head wind of 4 - 5 Bft. Then past Ile d' Ouessant and than crossing the Bay of Biscay possibly past Cape Finisterre

Leaving/Vertrek van Gurnsey

Maandag/Monday 24 Juli 2017

Vanmorgen Ile d'Ouessant onder zeil gepasseerd. Met de stroom mee meer dan 9 knt.

Nu moet ik besluiten wat ik wil doen. Sinds Cherbourg heb ik alleen maar diesel verbrand. Nu heb ik nog ongeveer 45 liter, een halve tank over. Toen ik in Cherbourg vertrok waren het echter nog 145. Als ik in windstilte terecht kom dan moet ik waarschijnlijk op wind wachten maar met deze hoeveelheid kom ik zeker niet van Ile d'Ouessant naar La Coruna. Op het moment staat de wind lekker door. Ook is windstilte op de Grib files niet te zien. Dus ik besluit gewoon te gaan.

This morning I passed  Ile d'Ouessant under sail. Sometimes with more than 9 knt thanks to the current.

Now is the moment to decide what I want to do. Since Cherbourg I have been burning diesel. 45 litres, half a tank, are left. When I left Cherbourg I had 145 litres. When the Grib prediction is wrong and I end up becalmed I won't be able to reach La Coruna just using the engine. Certainly not from Ile d'Ouessant. At the moment there is no indication of the wind calming down. I decide to take a chance.


Ile d'Ouessant

Een belangrijk zeeteken / An important sea sign

In the Biscay allright / In de Golf van Biscaje
De wind is dermate enthousiast dat ik onder vol tuig regelmatig de 8,5 knt aantik maar daar is de stuurautomaat niet gelukkig mee. Bovendien wil ik nu niet mijn mast overboord zeilen. Ik besluit grootzeil en genua te halveren. Dan nog loop ik tussen de 6,5 en 7,5 knopen door het water. Zo gaan we de nacht in. Een fantastische sterrenhemel beloont de moeite. Ik blijf oostelijk van de scheepvaartroute. Ik kan de grote schepen op de AIS goed volgen. Op veilige afstand.

The wind is rather enthusiastic. My speed reaches regularily 8.5 knt. The autopilot is not happy and on top of that I don't want to loose my rig. I decide to half Main and Genoa. Even with reduced sail Max does between 6.5 and 7.5 knt. This is how we sail into the night. An incredible star filled sky is the remuneration for hard work. I stay east of the main shipping route. On the AIS I can see the big ships.

Dinsdag/Tuesday 25 Juli 2017

Er gebeurt verder niet veel. Zeilen, zeilen en zeilen (waar ik voor kwam) en de autopiloot doet het sturen. Het eerste etmaal 140 nm.

Nothing much happens. Just sailing, sailing and sailing (what I came here for) and the autopiloot does the steering. The first 24 hours I do 140 nm.
Lots of / Heel veel water

Just a little wake / Een kleine hekgolf 6+ knt

My wooden leg was washed over board/ Mijn houten been was overboord gespoeld.

Woensdag/Wednesday 26 Juli 2017

De wind is afgenomen en ik vaar weer onder voltuig. Dit etmaal ongeveer 125 nm afgelegd. Helaas is de wind ook gaan krimpen en nu ben ik te ver oost om  Kaap Finisterre in één keer te kunnen ronden. Ik zit nu zelfs ten oosten van La Coruna, bij Cedeira.

The wind has slowed down a bit. We are sailing with all the sail up again. This 24 hours we did about 125 nm. But the wind also shifted and we are too far east to go around Cape Finisterre in one go. In fact we are east from La Coruna now, near Cedeira.
Land! / Land in zicht! 10:45 am

The sea and Northern Spain/ De zee en Noord Spanje

Donderdag/Thursday 27 Juli 2017: A Coruna

Dan toch La Coruna. Na 4 dagen op zee, vanaf Guersey, waren de verlokkingen van La Coruna te groot. Voordat ik de haven kan aanlopen wordt ik in de nacht lastig gevallen door horden kleine vissersbootjes. Ik heb mijn handenvol aan het manoeuvreren. Maar alles gaat goed. Als ik denk even rust te hebben staat plotseling de boot met een doffe dreun stil.  Mijn blik schiet meteen naar de diepte meter maar die geeft 86 meter aan. Ik kijk om me heen. Misschien een boomstam? Maar helemaal niks! Even later begint de boot te rollen alsof iets tegen de kiel aandrukt, heel vreemd. Ik ga naar beneden om te kijken of ik water maak. Alles lijkt in orde. In de Marina controleer ik de romp op beschadigingen maar ik kan niks zien. Er komen hier echter walvissen voor. Maar het was wel even schrikken. Om 3:30 lig ik vast met de hulp van il Marinero.

La Coruna after all. After 4 days at sea, from Guernesey, the closeness of La Coruna was too much.  Before I can enter the harbour I'm having some difficulty avoiding swarms of small fishing vessels. Everythig goes well. When I think I can take a bit of a rest the boat suddenly stops dead in the water. My eya go towards the depth indicator but 86 meters is more than enough. I look around to see if I can see something floating in the water. Nothing. I run down in the cabin but no water is entering. Then the boat starts rolling as if somthing was giiving the keel a nudge. I tried to find damage to the hull in the harbour but couldn't make out anything. There are whales around here. It gave me a bit of a scare. 3:30 am I'm tied up in my berth thanks to il Marinero.


Voortgang/Progress

Ile d'Ouessant - La Coruna in 69,5 uur.

Ile d'Ouessant - La Coruna in 69,5 hours.




Comments

Popular

Lanzarote - Saint Lucia (aangekomen / arrived)

Stellendam - Cherbourg