Electric Blue


Zaterdag / Saturday 23 September 2017

Na opgestaan te zijn en gedoucht te hebben ga ik naar het havenkantoor om mijn plan van vertrek daar te verkondigen. Juan, de man die mij had ingeschreven, was er en we hadden een kort gesprek. Hij keek even na of ik al mijn schulden had voldaan. We schudden elkaar de hand en dat was dat. Daarna eerst nog wat boodschappen doen bij de Dia en daarna nog een kort bezoekje aan het strand. Even pootje baden. Het was opkomend tij dus ik was gewaarschuwd. Een eerste golf trof de pijpen van mijn cargo shorts en terwijl ik al aan het teruglopen was doorweekt golf 3 mij tot aan het kruis. Lekker, not!
Na nog een paar andere klusjes afgerond te hebben gooi ik om 1900 de lijnen los en begin de tocht naar Figeuira da Foz waar mijn achterneef Gert met zijn Lady Jane ligt.

After getting up and the traditional shower I visit the the harbour office to tell them of my plan to leave today. Juan the gentleman who welcomed me 2 months ago is there. He checks if all my dues have been paid for. We, after a short conversation,  shake hands and say good bye. The Dia has to be visited for some groceries and after that I visit the beach for a bit of a stroll along the water line. I was warned before hand that it was a rising tide. Wave number 1 reaches the legs of my cargo shorts and while walking back number 3 gets me wet up to my crotch. Well, nice, not!
After some diy-ing I thriw off the lines and start my trip to Figueira da Foz where cousin Gert Keizer and his Lady Jane are moored.

Ik moet op de motor want er staat absuluut geen wind en het zijn iets van 75 - 80 nm. De duisternis valt, de maan begint te schijnen. De sterren en de melkweg komen te voorschijnt. Na middernacht begint natuurlijk het gedonderjaag. Dat weet ieder kind. Plotseling uit het niets duiken op stuurboord 3 snel op mij toekomende bewegende witte sporen op. Torpedos! Klaar maken voor uitwijk maneouvres! Ik weet uit de kaarten studies dat er voor de kust van Portugal enige duikboot oefen gebieden zijn. Maar waarom hebben ze mijn Bavaria 34 uitgezocht als schietschijf? Net voordat de torpedos de boot dreigen te raken buigen ze af en beginnen in de boeggolf met elkaar te spelen. Het zijn dolfijnen omgeven door een aura van wit lichtgevend plankton. Het plankton blijft na lichten waardoor de dolfijnen een lichtend spoor achter zich aan trekken. Een magisch gezicht.

It's again engine time. There is absolutely no wind and to Figuera da Foz it's a mere 75- 80 nm. Darknes sets in the moon comes out, the stars and the milky way unveil them selves. As every kid might know. Things start happening after midnight. Out of no where to white glowing trials show up at starboard side. Torpedoes! Start evasive actions! I know from looking at the charts that there are a few submarine practice areas. But why why would  the Portuguese navy decide that my Bavaria 34 is an ideal practice target? Just before the torpedoes are about to hit they do a simultaneaous right turn and start plaing in the bow wave. Dolphins surrounded by a white shining aura of plankton leaving a ditto shining trial in their wake. A magical view.

Niet lang daarna begint ook mijn boeggolf wit licht af te geven om nog later helder blauw te gaan schijnen zoals ik dat allen van LED's ken. Wonder mooi.

Not long after my bow wave starts giving of a white light as well. Later the bow wave becomes a very bright blue light I only can compare to the light small LED's give off. Beautifull.

Comments

Popular

Lanzarote - Saint Lucia (aangekomen / arrived)

Stellendam - Cherbourg

Guernsey - La Coruna