Trade wind weather / Pasaat weer

An observation / Iets opmerkelijks

De laatste jaren maken veel Nederlandse zeilers de oversteek via de Kaap Verden naar Suriname. Het enige argument is dat de eigenlijke oversteek korter is. Met een monohul is de tocht inderdaad gemiddeld een week korter als direct vanaf de Kanarische Eilanden. Tot nu toe heb ik geen tegen argumenten gehoord.

The last few years a large number of Dutch yachts cross via the Cape Verdies to Surinam, a former Dutch colony. The only reason given is that the effective crossing is shorter. In deed the crossing is on average a week shorter then when crossing directly from the Canaries. No arguments against I know of.

Ik volgde laatste 2 - 3 jaar verschillende blogs van andere zeilenden die de oversteek van de Atlantische Oceaan gemaakt hebben. Daarop baseer ik mijn observaties. Het viel mij ook op dat hoewel het weer bij vertrek van de Kaap Verden over het algemeen goed tot zeer goed was naarmate het Zuid Amerikaanse continent naderde de ellende alleen maar toenam. Met ellende bedoel ik hier: squalls, onweer en regen. Verder heb ik o.a. uit het verhaal van de Blue Dream kunnen opmaken dat twee Nederlandse jachten dit voorjaar 300 nm voor hun aankomst in Suriname ernstige haverij hebben opgelopen. Dwz één heeft de mast verloren en de andere de giek als gevolg van squalls. Ook in het blog van de Grutte Grize wordt gewag gemaakt van toenemend slechtere omstandigheden naarmate Suriname nadert. Het slechte weer wordt over het algemeen in verband gebracht met de nabijheid van het Zuid Amerikaanse continent.

I base my observation on the blogs of several yachts I read during the last 2 - 3 year. I also occured to me that although most of the crews left under good conditions the weather seemed to deteriorate when nearing the South American coast. In general the yachts encountered an increasing activity in squalls, thunder storms and rain. At least two Dutch yachts got into trouble 300 nm before reaching Surinam. One lossing a mast the other loosing the boom in a squall. It was all blamed on the proximity of the South American continent.

Dit plaatje kan bekend voorkomen:

This picture might be familiar:
Weather patterns from pole to equator / Weerpatronen van pool tot evenaar

Puzzle pieces / stukjes?


Wanneer men op de Kanarische eilanden is dan bevindt men zich in een Hadley cell waarvan het noordelijke deel gevormd wordt door het Azoren/Bermuda hoge druk gebied. Het zuiden door de ITCZ (Inter Tropical Convergence Zone) en de evenaar.

When on the Canary Islands one is in a Hadley Cell with in the North the Azores / Bermudan high and in the South the equator and the ITCZ (Inter Tropical Convergence Zone).


Hadley Cell weather pattern / weer patroon



Bovenstaande plaatje kende ik niet. Het geeft weer dat er op het weer binnen de Hadley Cell een deksel zit: de Pasaatwind inversie laag. Echter deze wordt naar het zuiden toe minder sterk en mond uiteindelijk uit in de ITCZ. Ik heb het hier natuurlijk over de Hadley Cell die tussen de Azoren en de evenaar ligt. Conclusie: hoe verder men naar het zuiden gaat hoe groter de kans op slecht(er) weer.

I didn't know the above picture. It shows the lid on top of the Hadley Cell, the Trade Wind Inversion Layer. This layer becomes weaker when nearing the equator and end in the ITCZ. I describe here the Hadley Cell which is formed between the Azores and the equator. The conclusion however has to be that the further south one travels the greater the likely hood of foul weather.

De Kaap Verden liggen ongeveer 800 nm zuidelijk van de Kanarische Eilanden. Suriname ligt weer een stuk zuidelijker, minder dan 500 nm ten noorden van de evenaar. Men kan vermoeden dat het slechtere weer dat jachten op weg naar Suriname tegenkomen te maken heeft met de nabijheid van ITCZ en de zwakker wordende inversie en niet noodzakelijkerwijze met de nabijheid van het Zuid Amerikaanse kontinent.

The Cape Verdies are about 800 nm south of the Canaries. Surinam is again further south, less than 500 nm north of the equator. One can suspect that the bad weather some Dutch yachts encountered might have to do with the proximity of the ITCZ and the weakening of the inversion layer ad not necessarily with the South American continent. 


Some Links / Een paar links

Bij Wikipedia is ook informatie over de ITCZ onder andere een paar plaatjes.Hier de twee interssantesten.

Wikipedia also contains some information about the ITCZ. Here the two most interesting ones:

ITCZ Onweerswolken langs de evenaar  / Thunder storms along the equator

ITCZ positie in Januari (blauw) en Juli (rood) / position in Janauary (blue) and July (red) 


Plan

Baserende op wat ik nu heb geleerd en vermoed gaat mijn voorkeur uit naar de direkte oversteek van de Kanarische Eilanden naar Barbados. Ook al omdat ik (min of meer) Columbus' zijn route naar Amerika wil doen.

Based on what I have learned and I suspect my preference is to cross directly from the Canary Islands to Barbados. Also because I would like to replicate (more or less) Columbus' route to the Americas 

Comments

Popular

Lanzarote - Saint Lucia (aangekomen / arrived)

Stellendam - Cherbourg

Guernsey - La Coruna