The Track to Vilamoura

Vrijdag / Friday 22 December 2017

Normaal gesproken zou ik hier over niet veel woorden vuil maken. Boek een vlucht en alles is geregeld. Toch?

Helaas was het krijgen van een vlucht naar Faro op de 22ste niet zo eenvoudug en dus besloot ik met Vueling van  Geneve via Barcelona naar Lissabon te vliegen en van daar met de bus naar Vilamoura te reizen. Alles netjes voorbereid en geboekt.

Ik had ongeveer de vroegst mogelijke trein naar Geneve waarvoor ik om 4:30 uit mijn bed moest komen. Tot vlak voor Geneve ging alles goed. De trein zat vol met andere reizigers onderweg naar het vleigveld. Makkelijk te herkennen aan de rolkoffers die overal stonden en lagen in het compartiment.

Totdat de trein stopte en daarna langzaam naar het stationetje van Coppet reed. De condructeur deelde over de intercom mee dat er een personenongeluk (eufemisme voor een zelfmoordenaar) was gebeurd, dat iedereen rustig miest blijven zitten voor zijn eigen zekerheid. De deuren  bleven gesloten.

Ussualy I wouldn't be spending much words or a page on this item. It's not more than booking a flight and get on. Right?

It wasn't that easy to get a flight to Faro on 22nd. I decided to go with Vueling and fly from Geneva via Barcelona to Lisbon and take a bus from there to Vilamoura.

To catch the earliest train to Geneva airport I had to get out of bed around 4:30 am. Until just before Geneva everything went well. The train was packed with other travelers easily recognisable by their rolling stock of trunks lying and standing around the train coach.

Until the train came a stop to slowly drive into Coppet station a little after. The train controller came on the intercom with the message that an accident involving another person (understatement for a suicide) had happened. Everybody was supposed to stay seated for their own safety. The doors staid closed.


Na ongeveer een 40 tal minuten gingen de deuren open en toen begon het circus. I had ongelovelijk geluk dat ik bij het station als gatenvuller (er was nog een plaatsje over) in de eerste taxi kon instappen (nadat ik eerst rustig had afgewacht of er andere gegadigden waren) die aan kwam rijden. Via het station Cornavin in Geneve kwam ik met 55 minuten te gaan voor vertrek op het vliegveld aan. Helaas was dat weliswaar genoeg tijd om te kunnen boarden (ik had mijn boarding pass al) maar te laat om mijn bagage in te kunnen checken. Vueling was zo aardig om mij zonder verdere kosten om te boeken op een vlucht die avond naar Barcelona om dan de volgende ochtend om 7:10 verder te vliegen naar Lissabon. De busreis was natuurlijk verloren. Gelukkig vormde zich een groepje van 3, Masha, Jesus en ik. Allemaal in het zelfde schuitje.

After about 40 minutes the train doors opened and all hell broke loose. I was very lucky to catch a ride in one of the first cabs to arrive. It had one seat left free and there were no takers so I hopped in. Via Geneva's main train station Cornavin I got to the airport with 55 minutes to spare. Enough time to be able to board ( I already had my boarding pass) but just too late to check in my luggage. Vueling were so nice to book me another flight that evening to Barcelona and a flight for 7:10 am the next morning to Lisbon. The bus trip was of course lost. Luckily a little group of 3 formed, Masha, Jesus and I. All in the same boat.

Terwijl wij  3 de tijd probeerde te doden op en rondom het vliegveld begon Masha via het internet uit te zoeken of er mogelijkheden  waren te overnachten nabij het vleigveld in Barcelona. Ik persoonlijk was op een bankje op het vleigveld gaan snurken maar dit was weer eens iets anders en ik heb er van geleerd. Uiteindelijk boekten we een kamer met 3 bedden in het B&B Hotel Viladecans aan de Avenida Olof Palme 24. De vlucht was verder onspectaculair. We namen de lijn 99 bus naar het hotel dat naast het Centro Commercial Vilamarina bleek te liggen. Daardaar konden we nog een laat dinner genieten in Pizzeria La Tagliatella al daar voor dat we konden gaan slapen.

While the 3 of us were killing time around the airport Masha started, via the internet, investigating possibilities of spending the night in Barcelona. Personally I would have slept on a bench some where in the airport but this was something different and I learrned from this experience. In the end we booked a 3 bed room in the B&B Hotel Viladecans at the Aveninda Olof Palme 24. De flight went without a hitch. We took the 99 nus to the hotel which turned out to be next to the Vilamarina mall in Viladecans. Before going to bed we were able to have a nice late meal in Pizzeria La Tagliatella there.

Zaterdag / Saturday 23 December 2017

De volgende morgen stonden we gedrien om 5:00 bij de bushalte terug naar het vliegveld. We hadden allen andere vluchten. Masha naar Malaga, Jesus naar Santiago de Compostella en ik naar Lissabon maar de vertrektijden waren nagenoeg gelijk. Na afscheid genomen en elkaar bedankt te hebben begaven we ons individueel naar de gates.

 The next morning the three of us were standing at the bus stop for the airport bus at 5 am. Although we all had different flights, Masha to Malaga, Jesus to Santiago de Compostella and I to Lisbon departure times were similar.  After having thanked each other and wished bon voyage we each went to our gates.

De mist in Lissabon zorgde ervoor dat ik nog een uurtje in het vliegtuig heb kunnen slapen terwijl we nog aan de gate stonden. Daarna ging het vlot. Ook mijn door gecheckte bagage kwan vlot van de band en  toen moest ik op zoek naar de snelste weg naar het busstation naast het l'Oriente treinstation. Dat bleek dus gewoon met de metro te kunnen. Vanaf hier was het makkelijk om naar Vilamoura te komen. De hele reis was tot nu toe nogal uitputtend geweest waardoor ik door grote stukken van de rit door zonnig zuidelijk Portugal ben geslapen.

The fog in Lisbon allowed me another hour of sleep in airplane while standing at the gate. After that everything went quite fast. Even the checjt through luggage came of the belt quickly. Now the easiest way to the l'Oriente bus station, next to the train staion of the same name had te be found. This appeared to be easiest with the metro. Getting to Vilamoura was easy from here on. The trip had worn me out quite a bit so I slept through big parts of the ride through sunny southern Portugal.  

Lissbon Airport Xmas tree / Vliegveld Lissabon kerstboom

Vasca da Gama Mall / Winkelcentrum
l'Oriente train station / station
Eindelijk mijn bus! / My bus finally!

Conclusion / Conclusie

Uiteindelijk arriveerde ik bijna een dag later in een zon overgoten Vilamoura en liep ik in 15 minuten naar mijn boot die rustig in zijn box ronddobberde.

Mijn gedachten gaan echter uit naar de familie die deze kerst een dierbaar iemand hebben verloren in de vroege ochtend van 22 december.

In the end I arrived almost a day later in a sunny Villamoura. I walked in 15 minutes to my boat which was floating around in its box peacefully.

My thoughts however go out to the family who lost a dear person in the early morning of 22 December .

Comments

Popular

Lanzarote - Saint Lucia (aangekomen / arrived)

Stellendam - Cherbourg

Guernsey - La Coruna