Shake Down

Inleiding / Preface

Omdat de boot een tijdje op de Kanarische Eilanden ligt heb ik besloten iets over de voorbereiding te schrijven. In 2016 heb ik daartoe aan de Solotoer mee gedaan. Hoewel meedoen waarschijnlijk een foute benaming is omdat het hier om een ongeorganiseerde tocht handelt. Alleen het eerste biertje is geregeld als men de overtoch van Nederland of Belgie naar het Engelse Pin Mill solo maakt. Om de stap te nemen moest ik wat moed bij elkaar rapen. Een Solo oversteek naar de overkant werd mij van alle kanten afgeraden vanwege het gevaar en de drukte. Uit één hoek kwam echter ook een aanmoediiging. Mijn oom, die de tocht al heel vaak had gemaakt en nog steeds maakt.

Beecause my boat will be on the Canary Islands for a while I decided to write soemthing about the proparation of my undertaking. In 2016 I participated in the Solotoer. Although "partiicipate" is the wrong word since the only thing organised is the first beer, free, at Pin Mill when one arrives solo after crussing to England from the Netherlands or Belgium on the last Saturday in May. I had to gather some courage because from alsides I was discouraged to make the crassing since it was dangerous and very bussy. Luckily I got some encouragement as well from an uncle who crossed a lot of times and still does.


26 - 27 Mei / May 2016: De Heenreis / Getting there  

Natuurlijk liep het allemaal niet naar plan. Ik had al op woensdag weg gewild maar door werk kon dat pas op Donderdag. Qua weer maakte dat niks uit maar er moest verder niks fout gaan....

It didn't work out according to plan. The plan was to leave at Wednesday but my employer decided otherwise. Weatherwise, Thursday was OK too but nothing else had to go wrong....

De vroegste brugopening van de / The earliest opening of the Haringvlietbrug

Het Tiengemetenveer / The ferry to Tiengemeten island

De / The Haringvlietdam



Ankerende schepen op de rede van Rotterdam / Anchoring ships for Rotterdam

Een 4-5je / Easy going

Holland rules the waves.


Alleen water / Just water
Tijdens de nacht voor het eerst met de kookwekker gespeeld. Power nappen. Het gaat goed en de meeste schepen blijven ver weg of liggen parallel. Om 6 uur 's morgens rond ik de noordelijke Gabbard boei en loop nu langzaam naar het zuiden naar de ingang van het scheepvaartkanaal naar Felixstow. Ik maak een omweg want ik wil geen grove fouten maken. Er zijn genoeg zandbanken en het is laagwater

During the night I start using the alarm clock. Power napping. It works allright. Most ships stay far away or are on a parallel course. 6 am, I round the northern Gabbard marker and start slowly going south to the entrance of the shipping channel to Felixstow. I'm doing a bit of a detour because I don't want to make any grave mistakes. There are plenty of sandbanks and it's low tide.
Felixstow
Door bliijdschap over het aankomen in Engeland overmoedig geworden en ook door het feit dat hier buiten de tonnen gevaren dient te worden vergeet ik dat het buiten de geul aardig ondiep kan worden. Dus vaar ik max vast in de blubber. Met veel moeite kom ik er weer uit. Geholpen door het opkomende tij. Ik maak natuurlijk zo geen goede indruk.

Elated over my arrival in England I become careless. Beacause here we have to sail outside the shipping channel I forget that it can become quickly very shallow. As a result I run Max into the bog. Helped by the rising tide I can get Max max back sailing again. It doesn't leave a great impression.

Binnenvaren van de rivier  / Entering the river Orwel

Mooie oevers / Beautiful landscape 

Pin Mil


Pin Mill

Butt and Oyster Inn

Aangekomen in / Arrived in the Wolverstone Marina

Max in de marina / Max berthed 

Wolverstone Marina


Saturday 28 Mei / May 2016 

Dit is de dag van het gratis biertje. In Wolverstone liggen nog minimaal twee andere "Solotoerers" die een langer weg hebben moeten afleggen als ik (140 nm in 28 uur). Het weer is warm en zonnig. 

This is the day of the free pint of beer. Two other "Solotoerers" have berthed in the Wolverstone Marina who both had a longer trip to get here than I had (140 nm in 28 hours). The weather is warm and sunny.

Solotoerers 2016 

Veel verhalen / A lot of stories

The Butt and Oyster

De Orwel / The river Orwel

Enkele huizen / Some houses

Zon ondergang / The sun slowly setting

De Orwel / The river Orwel

Lavandel? / Lavender?

Drijft ie? / Does it float?

Velden / Fields

Bloemen / Flowers

Knoestige boom / Old tree

De buren / The neighbours

Max in zijn box / Max berthed

Op de steiger / On the jetty


Sunday 29 Mei / May 2016: Terug / Back


Omdat het weer zeer slecht was voorspeld voor maandag besloot ik en enkele anderen meteen zondag vroeg te vertrekken. 20 mijl voor de nederlandse kust moest ik in het halfdonker in de regen met 7 Bft wind  uitwijken voor een tanker en daardoor raakte het achterlijk van de Genua beschadigd. Ik besloot de rest op de motor te doen.

Because the weather forecast was increasingly bad for Monday I decided to leave early Sunday. 20 miles outside the Dutch coast during dawn I had to evade a tanker in rain and 7 Bft which damaged my Genoa. I decided to do the rest of the distance on engine.

Geleerd / Lessons Learned

Niet te veel waarde hechten aan wat anderen zeggen. Zien is geloven. Dat geldt ook voor AIS. De professionele vaart geeft betrouwbare informatie via AIS. De pleziervaart vaak niet. Ten slotte: ik heb nieuwe zeilen nodig. 

Listen to what otheres have to say but don't over value. Seeing is believing. That also goes for AIS. The information send by the professional ships can be trusted but not always those from pleasure craft. I need new sails if I want to sail a serious amount of sea miles.







Comments

Popular

Lanzarote - Saint Lucia (aangekomen / arrived)

Stellendam - Cherbourg

Guernsey - La Coruna